צלילה חופשית בתנאי זרם/גלים/רוח/עכירות בחוף הים התיכון.

קודם כל > אזהרה ועצה

1. שימו לב, הצלילה עם בן זוג הופכת למורכבת יותר כשיש זרם/גלים/רוח/עכירות. זאת אומרת שגם אם שניכם מסתדרים כל אחד בנפרד, הצלילה המשותפת תהייה מאתגרת יותר. אך צלילה עם בן זוג מצילה חיים לכן היא חובה.
2. זכרו, הרבה צוללים אוהבים לצלול בבוקר בגלל שבבוקר התנאים יותר טובים זרם/גלים/רוח/עכירות. ויש הטוענים שבבוקר יש יותר דגים.

 

צלילה חופשית ברוח חזקה

רוח מקשה על הכל >> עגינה, הרפיה, זמן תחתית, שפריצים בשנורקל , סחף. צלילת כיף ברוח מעל 10-15 קשר היא למנוסים בלבד. (יש טכניקות נלמדות להתמודדות מושכלת ויעילה עם רוח וגם עם זרם בצלילה חופשית, אבל…לא על רגל אחת)
ברוחות בכלל, אך במזרחיות בפרט הבעיה הכי גדולה היא הגלים הקצרים שמתפתחים (במזרחית הם מתפתחים ככל שמתרחקים מהחוף) בגלל שגלי רוח הם מאוד קצרים הם מנדנדים מאוד את כלי השייט ויכולים לגרום לניתוק העגינה. הגלים הקצרים מנדנים גם את הגוף שנמצא עלפני המיים ולכן מקשים מאוד על ההרפיה על-פני המים. אגב, המזרחית מקררת מאוד גם את פני המים וגם את החליפה.

 

גלים ומים עכורים וצלילה חופשית

גלים יכולים לגרום למחלת ים בצלילה עצמה. וגם מים עכורים יכולים לגרום למחלת ים בצלילה עצמה . שילוב של גלים ומים עכורים, יגרום לרוב הצוללים למחלת ים קשה. שימו לב שיש שני מדדים לגובה גל > יש גובה סוול (הגל העמוק) וגובה גל שנישבר בחוף (הגל שנישבר). כל מצופי הגלים, ומרבית התחזיות מודדים את הסוול, לכן גובה הגל שנישבר בחוף יהיה בערך חצי מגובה הגל במצוף באינטרנט או בתחזית (תחזיות באתרים של גולשי גלים נותנות גם את גובה השבירה לכן אם יכולים לבלבל אותך). בנוסף, שימו לב שמעתלית ודרומה סוול של מטר ויותר יגרום לעכירות קשה. מחיפה צפונה גם בסוול של 2 מ’ יש ראות יפה. הנה קישור למצוף גלים. http://www.xwave.co.il/faces/multiWaveHeight.jsp. אותכם גובה הסוול המקסימאלי (הקו הירוק). בהערכה גסה, כשהמצוף מראה סוול מעל 1 מ’ (חצי מטר גל שנישבר בחוף) אני מבטל צלילת כיף ודייג במים רדודים מ 12-15 מ’ מעתלית ודרומה. מעתלית וצפונה גם בגלים של 2 מטר אני אצלול כי שם הרבה פחות עכור.

 

צלילה חופשית וזרם

קודם כל > דרומית לעתלית לרוב הזרם חלש יותר מאשר צפונית לעתלית. ובעומק לרוב יש זרם חזק יותר משבחוף. חשוב לזכור שלעתים הזרם לא תלוי ברוח, ולפעמים בים ללא כל רוח יהיה זרם חזק (אפילו 100-200 מ’ מהחוף). קשה לצפות זרם לפני הצלילה, ואפילו הדווחים יכולים להטעות למשל הזרם דרומית לעתלית לעתים קרובות יהיה הפוך מהזרם שצפונית לעתלית (לכן חשוב לקבל דווח מהאזור ומהיום שבו אתה צולל). זרם שחזק מ חצי קילומטר לשעה מתחיל להקשות מאוד על הצלילה. בנוסף ככול שהצלילה היא עמוקה יותר ישאר לכם הרבה פחות זמן תחתית בצלילות בזרם. המעקב אחרי בן זוג, והבטיחות מאוד נפגעים. שילוב של זרם וראות גרוע לרוב גורם לצלילה בלתי נסבלת, כי אתה מאבד כל הזמן את מהמקום שלך ולא מצליח לרדת לאותו סלע.
והנה סרטון זכר לצלילה מושכלת ברוח.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *